EEN SEIZOEN BUITEN DE RESERVES

© Centre Pompidou, Direction de l’action éducative et des publics, mars 2010 (cartel image)


Elk seizoen, haalt het ADAM een stuk uit haar reserves. Zo leggen we de nadruk op een bepaalde techniek, een beweging of een designer die de geschiedenis heeft beïnvloed of dat nog steeds doet.

Na in 1992 een diploma behaald te hebben aan de Ecole nationale supérieure de création industrielle (Parijs) debuteert de Fransman Patrick Jouin bij Thomson Multimedia, in de ploeg van het Tim Thom. Het van 1993 tot 1997 door Philippe Starck geleide Tim Thom drukte zijn stempel op de geschiedenis van het Franse design door de hele esthetiek van elektronische objecten te vernieuwen en door de opleiding te begeleiden van persoonlijkheden als matali crasset (geboren in 1965). Hij gaat vervolgens aan de slag in de eigen studio van Philippe Starck (geboren in 1949) tot hij, gesterkt door deze ervaring en gedreven door persoonlijke projecten die hem bekendheid beginnen te geven, zijn eigen studio creëert in 1999.

Zijn studio wordt gekenmerkt door een grote diversiteit en veelzijdigheid. Binnenhuisarchitectuur is een belangrijk onderdeel van de activiteit, maar daarbij komen ook scenografie, transport en uiteraard productdesign. In die laatste categorie vinden we meubelstukken, keukengerief en serviesgoed, elektronische en communicatieobjecten, muziekinstrumenten of stadsmeubilair – denk maar aan de terminals van de deelfietsen in Parijs.

Hoewel het ambacht een grote plaats inneemt in het werk van Patrick Jouin, komt zijn oeuvre ook tot stand dankzij het creatieve potentieel van geavanceerde technologie. De reeks Solid uit 2004 is hiervan misschien het meest veelzeggende voorbeeld. Voor deze meubelcollectie, in eigen beheer ontwikkeld en geproduceerd door Materialise, werd gebruik gemaakt van technieken voor snelle prototyping door stereolithografie die normaal gebruikt worden bij de productie van maquettes.

De laser wordt gebruikt om een driedimensionaal object te fabriceren vanaf een beeld dat met een computer vervaardigd is. Deze techniek opent een waaier aan creatieve mogelijkheden. Patrick Jouin gebruikt haar niet meer om maquettes te vervaardigen, maar om de meubelstukken rechtstreeks te fabriceren, waardoor hij niet meer gebonden is aan de vereisten van de productieketen. Er is geen machinale bewerking, gietvorm of assemblage meer nodig; de objecten worden in één keer vervaardigd vanaf een kuip epoxyhars of polyamidepoeder dat gaandeweg wordt verhard door de werking van de laser, volgens de informatie afkomstig van het 3D-beeld. Ze zijn dus uit één stuk vervaardigd, wat niet alleen de stevigheid ten goede komt maar ook een spaarzaamheid qua materiaal en middelen inhoudt en de inventiviteit van de designer op een bepaalde manier stimuleert.

De reeks Solid wordt in 2006 afgesloten met het taboeret ONE SHOT. Hoewel het opplooibaar en dus beweegbaar is, wordt het zonder enige assemblage vervaardigd dankzij deze techniek van snelle prototyping, in combinatie met ontwerpsoftware die het mogelijk maakt de beweeglijkheid van de elementen (bladen, kogelgewrichten en poten) in te schatten. In een kuip gevuld met polyamidepoeder kunnen twaalf taboeretten tegelijk gemaakt worden, en dit in 53 uur.  

Belgiëplein - 1020 Brussel | T +32 2 669 49 29 | Elke dag (365/365) van 10u tot 18u
Made by Antartica

Privacy Voorkeuren

test