LE PEINTRE, EVELYNE AXELL

Vanaf 1966 laat Evelyne Axell haar stijl gelden via het lichaam van de vrouw, en in de eerste plaats het hare. Uit de vormentaal en de houding die de schilder deze naakten geeft, komt duidelijk het beeld naar voren van een vrije vrouw, zonder complexen, zeker van zichzelf en haar vrouwelijkheid. Haar zelfportret, Le Peintre, kan worden gelezen als een manifest van haar artistieke visie: Evelyne Axell beeldt zichzelf naakt uit terwijl ze als attribuut een verfborstel omhooghoudt.

Na een diploma behaald te hebben aan de Académie des Beaux-Arts van Namen en het Conservatoriu van Brussel werkt EVELYNE AXELL [1935-1972] van 1955 tot 1962 als actrice. Na een poos in Parijs te hebben gewoond, keert ze terug naar Brussel en wijdt zich vanaf 1963 volledig aan de schilderkunst en dit 1970, PMMA - email, BEL

tot haar vroegtijdige dood in 1972. Het verhaal wil dat niemand minder dan de surrealistische schilder René Magritte [1898-1967] haar inwijdt in de geheimen van de olieverfschilderkunst. Wanneer Evelyne Axell zich stilaan doet gelden als plastisch kunstenaar, is de artistieke wereld in de ban van de popart en consolideren de leden van het nouveau réalisme hun positie. Ze geeft de olieverfschilderkunst op om het gamma van de kunstharsen te verkennen die ze met email inkleurt. De synthetische plastics bevinden zich in die tijd nog in een experimentele fase en worden nog verder verfijnd. De kunstenares moet dus soms een materiaal opgeven omdat het uit de handel wordt genomen.

Contact | Place de Belgique - Belgiëplein - 1020 Brussels | T +32 2 669 49 29 | Discover our schedule

Crafted by Antartica ©2018